zondag 6 december 2009

Stille getuigen. Opdracht fotografie


(click to enlarge)
Van deze 10 foto's, 5 tweeluiken van foto's van dezelfde voorwerpen heb ik ook een boekje gemaakt.
De tweeluiken bestaan telkens uit de voorwerpen gefotografeerd in hun originele omgeving, waarin ik ze vond, en gefotografeerd in de fotostudio, zo gedirigeerd dat ze een heel ander voorwerp lijken.
De titel van mijn boekje is 'Leven op straat, door de ogen van een kind'.


7. Voorwerpen zijn goed gefotografeerd, zowel binnen als buiten. Bert raadde me aan zeker op deze manier verder te gaan, ook al is fotograferen niet mijn einddoel, ook voor illustraties zijn foto's een erg handige manier om onderzoek te doen. Bert was het niet eens met de vorm van mijn boekje (langwerpig, smal en hoog). Het snijden in de foto's doet afbreuk aan de sfeer en intensiteit van de originelen. Toch was hij redelijk overtuigd door de redenen waarom ik deze vorm toegepast heb. Namelijk dat ik mijn foto's vaak neem met een oog naar perspectief, ver weg en dichtbij, en dat de langwerpige vorm daar goed bij aansluit. Ook wou ik graag een apartere vorm geven aan mijn boekje. Zelf ben ik nog steeds overtuigd dat dit wel een goeie keuze is geweest, al begrijp ik goed wat Bert bedoeld. Misschien maak ik het boekje nogmaals, en dan met de originele vorm van de foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten